Zbirka pesama „Iz
vratnice sećanja“ je poetski prvenac Zorke
Ivanović Marjanović. Istina, ne
deluje da je tako. Kao da je veštinu pravljena stiha sa rođenjem u prvoj suzi
donela. Sa lakoćom se stvaraju strofe, samouvereno se nižu rime, izgrađujući smelo
svoj pesnički identitet. Stil je jednostavan, svima razumljiv, a opet sve je tako
originalno lepo, tanano, protkano mudrostima ponetim sa kućnog praga kao i onim
sticanim na kružnom putu života. Znamo da je najteže pisati jednostavno, jer su
dubina i jačina lakoće i razumljivog kazivanja uvek bili mera za savršenstvo.
Iščitavajući stihove Zorke Ivanović ne mogu da se
otmem utisku da ih je pisala pjesnikinja koja nema objavljene zbirke pesama. Koja
je godinama vešto krojila stihove i rime, dovodeći ih do takvog sklada, da se u
njima nema šta ni dodati ni oduzeti. Ovo je celoviti, zaokruženi poetski opus
iskusnog pesnika, koji se drži svoga puta, svoje misije, ne odvajajući život od
dela. Istina je ta, da su vrlo često u raskoraku lik i delo većine autora. U
ovom slučaju, rekla bih, da je to dvoje u apsolutnom skladu. Zorka živi svoje
pesme, ne ulepšava doživljeno, niti ga pravi bolnijim.
Prepoznaje se u svakoj
pesmi njeno obraćanje, koje kao ispovest u vidu saveta poklanja čitaocu. Dok piše
o sebi, o svojim osećanjima, svom životu, iskreno prenoseći misli, tugu,
sećanja, nostalgiju, bol, žal nad sudbinom naroda iz kog potiče i nad vekovnim
vrednostima koje su izgubile bitku pred novim, ako se uopšte mogu nazvati „vrednostima“,
kao da vapi i moli da nam se trag ne zatre. A gubi nam se sve više, i
neminovnost toga kao jecaj odzvanja između redova. Celi život je u pesme stao. Od uspomena na
more i detinjstvo, na kamen i čojstvo i junaštvo, do vapaja da se sačuva svijest
o vrijednostima i značaju naroda iz kog je proisteklo. Pesnikinja se i sama
udaljila, odrodila, svoju decu iskorenila, a unučad pradjedovski jezik verovatno
neće znati. Izgrađen je odnos i lični stav prema prošlosti, ali i prema
sadašnjosti i budućnosti. Smenjuju se osećanja nade i bojazni od nadolazećih
vremena. Ponekad je pozitivan, ponekad negativan ili skeptičan. Ratna zbivanja,
sankcije, bombardovanje zauvek su
ostavilo pečat na stvaralaštvo. I nepodnošljiva nemoć da se odbraniš, sačuvaš,
otrgneš, napadneš jačeg od sebe... a srce se, ipak, ne predaje jer je tako
naučeno.
Prepoznaju se uticaji odrastanja na moru sa drčnim
sunarodnjacima. U genima nosi snagu kamena, i prilagodljivost vode. So iz mora,
kao simbol života bi delila onima koji nemaju, i ta humana strana njenog karaktera
i pesništva dovoljno govori o pesniku kao čoveku. Jer bez činjenja dobrih dela
tanji se snaga vere i gubi se smisao življenja. Uplela je etičko i etničko u svoju
poeziju. Izatkala ćilim od nadanja da bi svakom moglo biti bolje ako bi se oni
što imaju previše odrekli bar malo svoga i dali onima koji nemaju, za dobrobit potomaka.
Deo
iz pesme Stranci
„Dečica
naša, rođena ovde,
Beč
i zemlju smatraju svome.
Rođeni
stranci ne dišu isto,
moje
koleno sad je presvislo.
Sad
su mi tuđa od dece deca.
A
ja još uvek kamenje snevam,
svojoj
sam deci veći stranac
od
svih tih reči čuh-Balkanac.“
Osjećanje nacionalnog identiteta u pojedinim pesmama
me prosto osvojilo. Verovatno su nastajale u trenucima najsnažnijih nadahnuća,
pa prebacivana na belinu hartije da zanos ne oslabi ili nadahnuće ne splasne. To
su monolozi lirika koji nikome ne polažu računa.
Iznova čitam pesme i vraćam im se dok oblaci od
tuge, nostalgije i sećanja na nepovratno lebde i nada mnom. Dobro osjetim njen stih,
a osetiće ih i oni koji su i sami već iskorenjeni, napušteni i ostavljeni, koji
se bore kroz život bez privilegije oslonca. Oni koji gutaju patnju s bolnim
varivom u duši, koje se preliva kroz
grlo, stiže do očiju i tu negde u njima zauvek ostaje. I sve tako biva dok
ne spoznamo i primenimo onu – „Daj mi, Bože blagodet suza“.
Svi koji su napustili svoj dom prepoznaju se. Oni
uvek idu napred, jer nazad više nemaju kuda. I tako, zauvek podeljeni na dva
dela, prvim - onim što su bili, i drugim - ovim što su sada, koračaju kroz
život kao u dve različite cipele sa glavom okrenutom unazad. Stati se ne sme,
jer bi nam se istog trenutka cela prošlost poput srebrene zavese uspomena raširila
i zatreperila pred očima. Zato idemo dalje, dalje... dok nas ima, i dok nalazimo
snage za novi put, novu pesmu, stih, lepu reč, dobročinstvo...
Živimo u vremenu kada se planski traži način kako da
se privuku čitaoci, i gde su sva sredstva u upotrebi. Umetnost je obeležena
erotikom koja neretko prelazi u pornografiju. Ni poeziju taj trend nije
zaobišao. Međutim, pesnikinja Zorka niže čedno svoje stihove, isto onako kao kad
smo deca bili, pa nizali u venčiće cvetove bele rade, skupljali salvete,
poštanske marke i divili se njihovoj lepoti ili originalnosti.
Veoma malo piše o ljubavi muškarca i žene. Sve je
to u naznakama, u ponekom treptaju, u posvećenosti i zajedništvu. Ljubav je čista.
Ne može se lako pobeći od podneblja gde je žena oslonac kuće, gde je glavna
uloga briga nad decom, i gde je majka čuvar tradicije. A kroz život dešavalo se
suprotno - da joj sve to pomalo isklizne iz ruku. Vapajom ih vraćala u svoje
krilo, a stihom ih sada vezuje za sebe, za rodni kraj, za poreklo, za srpstvo.
Jer nešto mora biti njihovo i njeno zajedničko, jer je sve tuđe. Ali, zna i
svesna je toga da je tuđe prevagnulo, pokazalo se boljim. Teško je priznati da
smo izgubili bitku u kojoj smo i sami učestvovali na suprotnoj strani, slično
autogolu.
Nekada ti od onih sa kojima zajedno čuvaš
tradiciju sleduju najveća razočarenja. Pesmom Ponekad kazuje kako boli
kada se u tuđem svetu oslonimo na svoga, a uvidimo da se sa tuđinom bolje
razumemo i više međusobno poštujemo.
„...Htela biih nekad
da zaboravim
sve oštre reči
od izroda.
Htela bih rodu
bes otkriti,
i reći da se
odričem roda...“
Poezija Zorke Ivanović proistekla je iz najusamljenijeg
nerva bića, i vrlo je lična. Žal za
rodnim krajem nikada neće prestati. Ni žal za majkom, za svim (ne)izgovorenim, za
mirisima detinjstva, za dedom, šumom mora, tišinom ravnice, jezikom koji
savršeno razumeš, na kom sanjaš i na kom jedino možeš da pišeš.
Usamljenici pišu i čitaju poeziju. Veoma često se
zapitam da li je nemoćna pesnička reč pred realnošću? Nije! Oduvek su posvećenici
uživali u lepoti stihovanja, i kojih na sreću uvek ima. Da bi život dobio potpuni
smisao, a bol u umetnost pretvorio, moramo ga obojiti ispunjenjem želja i
htenja skrivanih godinama na dnu srca.
Na kraju, ja pisah na nekoliko strana, a naša pesnikinja
Zorka Ivanović Marjanović to lepo reče u svoje dve strofe, u delu pesme Miris
postojanja.
„Taj miris tišine i lakoća
misli
Izbistri vidike, stvarnost
provejava,
Tad duša zablista, sva vrata
otvori,
Tad osetim miris svoga
postojanja.
Tad zavolim sebe više nego
juče,
Nepoznatom sutra umem da se
nadam,
Tom rasulu misli, ko igri
leptira
Spokojno prinesem dušu sa
svog dlana.“
Verujem da je pesnikinja ovu zbirku pesama
namenila potomcima, kao trajni spomen na podneblje u kom je ponikla i na prelazak
u život koji je njima jedino znan. Jer, samo ona i ovi stihovi su spona između
ta dva sveta. Spona koja će, nadam se, zauvek trajati...
No comments:
Post a Comment