Piše: Miodrag Jakšić, fotografije: privatna arhiva
ONA magazin, broj 57, 20.11.2013.
Lazar Rockwood, kanadski glumac srpskog porekla
INDIJANAC IZ SOMBORA
Ime mi je Lazar. Lazar Rajić. Sin
žene nemirnog duha, Stevke Prodanović, koja je umrla na porođaju. Imao sam samo
tri godine. Pričao mi otac da mojoj majci vulkan u duši nije davao mira, baš
kao ni meni. Sa drugorođenim sinom u naručju, čiji plač niko nije čuo, otišla
je u zasebne odaje raja, tamo gde mladi ljudi odlaze.
Sin sam oca Miroslava Rajića,
nadzornika pruge u Somboru. Bio mi je i otac i majka. Voleo sam ga najviše na
svetu. A on nije verovao u mene. I to me bolelo.
Unuk Dadin i Lazarev.
Brat Stevanov.
Muž i najbolji prijatelj Mone
Rheaume, koja je snove o glumi prepustila meni.
Potom, glumac Lazar Rockwood, koji je, posle mnogo uspona i padova ostvario američki
san.
Sada, nakon toliko godina, samo LAZAR.
Ovim počinje knjiga "LAZAR od salaša do Holivuda", autorke Snežane Pisarić Milić, koja je promovisana na ovogodišnjem Sajmu knjiga u Beogradu (IK "Arte" Beograd, 2013. godine). Knjiga predstavljaromansiranu biografiju kanadskog glumca našeg porekla, Lazara Rajića (u filmskom svetu poznatom kao Lazar Rockwood), koji je stekao svetsku slavu glumeći u holivuskim hitovima, sa najznačajnijim glumcima današnjice. Ono što je specifično za ovu biografiju jeste to da se Lazar i autor nikada nisu videli.
KAD SRCE DRHTI
Otac se mogao zakleti da ja sa
filmom ništa neću uspeti, da ću prokockati godine i život u pokušaju da nešto
uradim.
Milenkov ujak Matijas je
ispoštovao moju želju da odem iz Nemačke. Odveo me na železničku stanicu i kupio kartu za Marsej.
Imao sam samo mali crveni kofer i adresu porodice Bogdanović koja je živela u
Marseju. Da, i sto osam nemačkih maraka. Nisam bio siguran ni da li je adresa
tačna. Samo sam bio siguran da želim otići u Francusku, jer tamo su Alen Delon, Žan Pol Belmondo i drugi…
Neka viša sila je želela da stignem
do Marseja, prođem dve granice, a da me ne vrate...
...Druga granica. U Cirihu promenim
voz. Nekako sednem u kupe, mada je bio prepun. Mislim da više ljudi u vozu nije
moglo biti. Kuda su toga dana krenuli nisam mogao saznati. Do granice sa
Francuskom ima četrdeset minuta vožnje. Od straha mi probijao znoj, drhtalo
srce. Šta ću uraditi ako me izbace iz voza jer nemam vizu, a nazad u Jugu neću
da idem? Neću da idem kući! Ja moram stići u Francusku. Moram ići za svojim
snovima. Nikako da prođe tih četrdeset minuta. Čitava večnost.
Pogledam na sat kod jednog
putnika i iznenadim se. Prošlo je više od jednog sata. Razumeo sam iz razgovora
putnika da smo već u Francuskoj. Da li zbog užasne gužve u vozu, ili ko zna
zbog čega, tog dana voz nisu zaustavljali na granici. Znači, uspeo sam! Mojoj
sreći i olakšanju nije bilo kraja. Stigao sam u Lion, rodno mesto Alaina
Delon-a. Prošetao malo gradom, ne verujući da sam tu. Zatim, sednem u voz za
Marsej.
Marsej je fantastičan grad,
prelep i gospodstven. Taksisti pokažem adresu i on me, bez reči odvede pred
neki kompleks zgrada. Tada sam se prvi put uplašio pomisli šta će biti sa mnom
ako ne nađem Bogdanoviće. Neverovatno mi bilo da sam mogao imati sreće da
pređem dve granice, a da se izgubim u Marseju i ostanem prepušten sam sebi.
Izađem iz taksija, a ispred
zgrade igraju se deca. Pitam ih za Bogdanoviće. Jedan klinac mi reče da sam
ispred vrata gde oni stanuju. Vrata se širom otvore i na njima se pojavi teta
Sofija Bogdanović. Koje je to olakšanje bilo.
SAN O GLUMI
Lazar je zatim otiao u Kanadsku ambasadu, nekako objasnio da nema papire i da želi kao emigrant da ide u Kanadu jer tamo ima ujaka koji će ga dočekati. Opet ga je poslužila sreća...Ambasada mu je obezbedila avionsku kartu i pasoš. Posle je ujak platio njima.U knjizi stoji:
U Somboru niko nije znao da sam
napustio Evropu i otišao u Kanadu. Mojima nisam javio ni da sam otišao u
Marsej. Dugo se nikome nisam javljao. Nisam imao želju da objašnjavam svoje
postupke. Bojao sam se i toga, da ako nekome izgovorim kuda i zašto idem da bi
se svi moji planovi izjalovili i propali. Kasnije sam od Indijanaca naučio to,
da kada čovek nešto planira ne treba da priča o tome, još manje da se hvali
unapred. Tek kada se nešto desi i bude gotovo izgovara se. Jer, okolina
ljubomorom, negativnom energijom koju zrači može da ti pokvari sve planove.
Sa Majklom Medsonom |
Sa Robertom Davijem |
Sa Entoni Hopkinsom |
Sa Rodom Stjuartom |
Kada
pomislite na detinjstvo i odrastanje u Somboru, koja je emocija dominantna?
Tuga. To je prva i najjača emocija pri pomisli na Sombor.
Odmah pomislim na porodilište. U istoj zgradi gde sam se ja rodio, moja majka i
brat su umrli nakon tri godine. Ja ne volim tu zgradu. Sećanje na Sombor je
sećanje na nju, na njenih dvadeset i šest godina. Toliko je imala kada je
umrla. Svakodnevno sam kao đak, posle kao momak, prolazio kraj porodilišta, ali
uvek drugom stranom ulice. Da sam sada u Somboru, bilo bi isto.
Možete li se setiti trenutka kada se
pojavio san o glumi, ili ideja da odete iz Sombora?
Prelomni trenutak je bio film “Buntovnik bez razloga” i Džems
Din u glavnoj ulozi. Sam sam bio buntovnik bez razloga. Ili, samo, tako mislim.
To, da je bez razloga. Preterano sam emotivan.
Zato sam voleo Džems Dina. On je prvi veliki glumac, koji je igrao glavnu
ulogu u filmu, i plakao. Do tada to niko nije uradio. Pokazao je emociju koju veliku glumci toga
doba nisu pokazivali. Kao da se sa njegovim suzama pojavila neka svetlost u
mojoj glavi. Ideja, da mogu i ja tako
kao on, biti glumac. Moje detinjstvo i mladost prošli su u maštanju o glumi i
fudbalu. Zbog toga ništa drugo nisam mogao ni raditi, jer mi misao, posebno o
glumi, nije davala mira.
Da li je postojala podrška za takve snove?
Nisam imao podršku ni od koga! Ni porodice, ni prijatelja.
Niko mi nije bio oslonac. I niko nije razumeo moju želju. Kada se rodite u
Vojvodini, u sredini gde se neguje kult zemlje, tamo gde je zemlja sigurnost za
porodicu, početak i kraj svega, bavljenje glumom je nešto potpuno neshvatljivo
i neozbiljno.
Pošli ste u svet sa malim crvenim koferom.
Kakva je to snaga, ili kakve misli prate
takav put?
Bilo je straha, ali samo na kratko, u nekim prelomnim
momentima, i u ozbiljnim situacijama. Inače, krenuo sam na put sa strašnim
veseljem, nadom. Bio sam mlad, bezbrižan, nisam razmišljao o preprekama na
putu. Uvek sam bio i ostao optimista. Verovao sam u sebe. I to je najvažnije.
Samouverenost. Ja to mogu – postati i trajati kao glumac.
- Prvo
odredište na koje ste stigli, Nemačka, bilo je privremeno. Nastavili ste dalje.
Otišli ste za Francusku, u Marsej, potom u Kanadu. Šta vas je zadržalo u
Torontu?
Kada sam stigao u Toronto, on je imao samo tri velike
zgrade. U odnosu na Marsej ličio je na veliko selo. Toronto i ja smo zajedno
rasli. Doživljavam ga kao svoj grad. Volim ga. To je moj grad, moj dom. Drugog
nemam. Zahvaljujući glumi provodio sam dosta vremena i u Holivudu, u drugim
mestima, ali sam se Torontu uvek vraćao. Uvek sam imao osećaj da se vraćam
kući.
- Određeni period života proveli ste sa
Indijancima. Kakva su iskustva?
Dobio sam posao u severnom delu Ontaria gde su živeli
Francuzi i Indijanci. Iz dana u dan poznavao sam ih sve bolje i bolje. I sve su
mi se više dopadali. Oni imaju ono što su drugi narodi izgubili. Jednostavnost.
Kod njih je sve jednostavno. Oni ništa ne komplikuju. Oni veruju u boga, ali ne
zidaju crkve. Ne traže previše. Ne robuju materijalnom. Jedu umereno. Malo
govore, ali ono što kažu ima težinu. Njihova jednostavnost je ravna
genijalnosti.
Oni su drugačiji narod od nas.
Imaju drugačiju kožu. Pore na njihovim licima su drugačije. Oni ne vole i ne
podnose alkohol. Žive zdravo. Jedan od mojih filmskih heroja, Marlon Brando,
voleo je Indijance i borio se za njihova prava. Zato ga još više poštujem.
- U
knjizi “LAZAR od salaša do Holivuda”, Vaši prijatelji izneli su svoja osećanja i
mišljenja o Vama. Svi se slažu u tome da imaš neiscrpan izvor davanja ljubavi,
dobrote, topline, podrške. Odakle dobijate energiju?
Nekada sam govorio da snagu dobijam od Univerzuma. Sada
mislim da sam, jednostavno, takav rođen. Volim da pomognem. Ako ne mogu pomoći,
sigurno nikoga neću rušiti. Meni predstavlja ogromno zadovoljstvo kada nekome
pomognem. A pomoć, ona može biti različita.
Mnogo
je žena u okruženju glumaca. Bilo ih je i sada je, verovatno, ali jedna je četiri decenije uz Vas, Mona. Šta je to što
je kod nje posebno? Znamo da je bila manekenka, prva pratilja mis Kanade,
glumica u pokušaju…
Mona ima tu jednostavnost koju ja obožavam. Ona je
Kanađanka, Francuskinja. Ima dobru narav. I vesela je, a to je ona osobina koju
najviše volim kod žena. Često se setim oca koji mi je govorio upravo to: “Kada
se budeš ženio traži ženu dobre naravi, koja će te ujutru dočekati s osmehom”.
Nas dvoje smo jedno drugom oslonac i snaga, podrška.
Postoje
li prijatelji za ceo život?
Detinjstvo i mladost mi je obeležilo prijateljstvo sa
Milenkom Raićem. To je bilo naivno, čisto, iskreno prijateljstvo. Sa njim sam
otišao u Minhen kod njegovog ujaka Matijasa. Nas dvojica smo kao reka bez
povratka. Milenko je ostao u Minhenu, a ja sam krenuo dalje. Ni jedan se nije vratio u Sombor.
Ono zrelo, ozbiljno, dugogodišnje prijateljstvo je sa
Milojem Radakovićem, književnikom, novinarom i filmskim kritičarom. Nas dvojica
smo potpuno različiti, ali se savršeno razumemo.
- Na koricama knjige je Duško Dugouško…
On je
tako veseo, šarmantan, zadovoljan, a pre svega jednostavan. Ujedno je i
osvajač. Može da uradi sve što želi, sa osmehom. Kod ljudi izaziva osmeh pri
samom pogledu na njega. Meni je njegova veselost zarazna. I ono njegovo –
nekada dobiješ, nekada gubiš… kada to prihvatiš,
nikada više gubiš. Obožavam ga. Za mene je Duško Dugouško najveći frajer.
Smatrate
li da se ništa ne dešava slučajno. Tako ni susret sa Snežanom Pisarić Milić,
autorom Vaše biografije.
Ništa se ne dešava slučajno. Verujem u neki karmički put.
Interesantno je to, kada o nečemu najmanje ili uopšte ne razmišljamo, dogode se
najbolje stvari. Od kako sam otišao iz Sombora retko sam se javljao rodbini,
još ređe dolazio. Kada sam dobio
Snežanine prve dve knjige, i prvi put razgovarao sa njom, stvorila se ideja o
biografiji.
Vas
dvoje se nikada niste videli, čak ni preko skajpa, jer Vi ne koristiš kompjuter.
Koliko je to oduzelo, a koliko doprinelo stvaranju slike o Vama.
Meni nije ništa oduzelo. Mislim da mi je doprinelo. Iako je
nikada nisam video, osim na fotografijama, imam osećaj da je savršeno poznajem.
Dok pričam sa njom osećam se kao u ispovedaonici. Onoj, u katoličkoj crkvi.
Čuješ glas, ne vidiš lice. Kod pisanja biografije i razotkrivanja, to dođe kao veliko
olakšanje.
Zanimljiv je odabir datuma za početak i završetak pisanja
Datum je neponovljiv, rekla mi je. To je 12.12.2012. godine.
Da, rekla je i to da ćemo završiti do Lazareve subote, što je uvek negde u
aprilu. Imalo je svoju simboliku zbog mog imena ali, to je slava njene porodice. Knjiga bi mogla biti objavljena do juna
meseca, onda kada je Sombor najlepši, i sav u lipama. Ja sam joj verovao u sve
što je rekla. Verujem da ono što kaže da će i uraditi. Ni jednog jedinog
trenutka nisam imao dilemu.
Prvu
knjigu je poslala Vama. Kakvo su
osećanja bila kada ste je uzeli u ruke?
Koverat sa knjigom sam preuzeo u pošti, ne otvarajući je.
Nekoliko sati sam je samo držao u džepu i šetao gradom. Uživao sam u
iščekivanju. Tada sam sreo prijatelja, glumca Nika Mankusa, sa kojim sam otišao
u kafe. On nije izdržao, otvorio je koverat. Ja sam ćutao, a on je bio
oduševljen. Odmah je primetio Duška Dugouška. Znaš, glumci su velika deca.
Prepoznali su nas gosti u kafeu. Pojedini su prilazili i čestitali. Bio je to mnogo
lep osećaj. Dok sam je čitao, bilo mi je neobično. Jesam li to ja, pitao sam
se. Ona je to tako lepo i vešto vodila celu priču, a opet, evo, ponavljam se, ona
piše tako jednostavno, blisko, razumljivo. Volim taj stil pisanja. Iz dana u dan ovu
knjigu volim sve više. To je moja prva biografija, moja životna uspomena.
Ujedno, i čvrsta veza sa autorom. Ono što je prvo ne zaboravlja se. Ostaje
večno.
Jesi
li Vi srećan čovek?
Osećam se dobro zato
što sam uspeo u onome o čemu sam sanjao. A delovalo je nemoguće. Radim ono što
volim. Filmovima ostavljam trag iza sebe. Sa ovom knjigom ostavljamo trag
Snežana i ja. Zaustavljamo vreme. Mogao bih reći da sam srećan. Srećan sam i kada
hodam lako, kada dišem lako, kada sretnem čoveka koji zvižduće neku melodiju. Oduševim
se jer sam sreo zadovoljnog čoveka. Rekao bih da sam zadovoljan svojim životom.
Zadovoljan sam što sam upoznao Snežanu i Miodraga Jakšića, izdavača. Intuitivno
sam osećao da je to dobro. Sećam se, da sam joj rekao da za izdavača potraži
američkog tipa čoveka, koji brzo radi, misli, živi. Verovao sam joj kada je
rekla da je Miodrag taj čovek. Prvi razgovor je potvrdio to. I verujem da će naša
saradnja i kontakt potrajati, i, možda, krenuti u drugom pravcu.
Koliko bi ti značilo snimanje filma u Srbiji?
Mnogo bi mi značilo. Život je kao krug, polako ali sigurno vraćamo se na
početak priče. To bi bilo ostvarenje sna koji sam imao sa devetnaest godina.
Autorka knjige o saradnji sa Lazarom
Snežana Pisarić Milić |
Snežana Pisarić Milić: Tokom prethodne zime, svako popodne zvuk telefona
razbija tišinu. Sa drugog kontinenta, iz Toronta, Lazar mi priča svoju životnu
priču. Uz vodku iz zamrzivača, kafu i cigarete raspoložen je za još jednu
ispovest. Kaže, nahranio je rakune, veverice, te golubove i golupčiće. Potom,
vrapce okruglaste k’o gomboce. I sam je, kaže, k’o vrabac, uvek veseo pa
poskakuje. Raduje se svakom jutru.
Radujem se svakom njegovom
pozivu. Ulepšava mi dane. Vraća optimizam. Budi nadu. Malo li je...
Javljam mu se iz njegove varoši,
koju pamti po bogatoj tradiciji i nasleđu, pozorištu i slikarima, po
ljubiteljima lepih, toplih i setnih reči, i nežnim devojkama lakih i
bojažljivih koraka. Istina je da se Lazar i ja nikada nismo upoznali, iako sam udajom postala deonjegove porodice. Biografija "LAZAR od salaša do Holivada" nastala je samo na osnovu telefonskih razgovora. Malo je vremena bilo i za pisanje i za pravu sliku, ali, opet, sasvim dovoljno da bi njegova ispovest poprimila boje moje duše.
No comments:
Post a Comment