Translate

Saturday 14 December 2013

DR B.D. BENEDIKT - KANADSKI PISAC POREKLOM IZ HRVATSKE, O PRIJATELJSTVU I SARADNJI SA LAZAROM

VIII poglavlje knjige  "LAZAR od salaša do Holivuda" Snežane Pisarić Milić

DR Božidar Damjanović  BENEDIKT - kanadski pisac, poreklom iz Hrvatske, odrastao u Beogradu, a već pola veka u Kanadi, piše o prijateljstvu i saradnji sa LAZAROM Rockwood-om 

- Lazara sam upoznao u Torontu 1978., nakon povratka iz Holivuda gde sam radio na pripremama za film Zorium planeta žena, koji je trebao da se snimi po mom scenariju a u koprodukciji sa Jadran Filmom iz Zagreba. Upoznao nas je zajednički poznanik za kojeg je Lazar povremeno radio. Čim sam ugledao ono njegovo egzotično lice, predložio sam ga reditelju budućeg filma, Voliju Džentlmenu, direktoru specijalnih efekata u filmu Odiseja 2001. Lazar je u to vreme živeo sa lepoticom manekenkom, Monom Rheaume, sa kojom živi i danas. Priložio sam takođe i njenu fotografiju. Voli se oduševio sa oboje i odmah im odredio buduće uloge u filmu. Lazar je trebao da igra Kantora, brata kraljice Jute, a Mona njenu glavnu pratilju, Zaru. Otputovao sam u Zagreb i tamo sklopio ugovor. Na nesreću, u Holivudu je uskoro od srca preminuo američki producent i do realizacije filma nije nije nikada došlo. Umesto toga, došlo je do jednog dugogodišnjeg prijateljstva sa Lazarom Rajićem, sinom Nadzornika pruge u Somboru, kako je često u šali imitirao svog ponosnog oca Miroslava Rajića.

Po povratku u Toronto, nije mi ništa drugo preostalo nego da iskoristim jedan od svojih talenata, onaj za crtanje i dizajn. Studio crtanih filmova za koji sam do tada radio, u međuvremenu je prestao da postoji. U ono vreme, kao i danas, mnogi glumci, pevači, igrači i umetnici bavili su se svakakvim sporednim profesijama kako bi preživeli između retkih uloga i filmskih produkcija. Registrovao sam propagandnu kompaniju koja se bavila isključivo velikim zidnim muralima i gigantskim reklamama visokim po nekoliko spratova. Ali gde da nađem tako specijalizovanu ekipu, jer niko u Torontu nije imao takve majstore. Setio sam se Lazara koji mi je poverio da povremeno farba kuće i stanove za jednog preduzimača. U to vreme najveća supermarket kompanija u Ontariju i Kanadi, LOBLAWS, otvarala je prvi Super-Store čija slova su bila visoka četiri metra. Pošto je do otvaranja novog supermarketa ostalo svega tri dana, vlasnik firme koja je odustala da im to uradi, predložio im je mene.
Nema problema - rekao je Lazar kada je video planove buduće zgrade - Ako ti znaš kako ovo da iscrtaš, ja ću to ofarbati!
Krenuli smo u taj grad sa još jednim momkom i sve završili za svečano otvaranje. Podpredsednik kompanije je svaki sat zvao iz Toronta svog menadžera i raspitivao se da li smo tamo i šta radimo. Kada mu je ovaj trećeg dana rekao da su grafike gotove i da smo otišli, onaj je od nervoze seo u svoj Porše i odjurio 200km u taj grad da proveri. Ko zna šta je siromah putem od straha zamišljao, ali kada je konačno stigao, parkirao se ispred zgrade, sedeo u svom automobilu punih pola sata blenući u ogromnu firmu. Kasnije mi je rekao da mu nikad neće biti jasno kako smo to uspeli. Tada je naredio svojim inženjerima da sve poslove daju isključivo meni. Prošlo je 26 godina od tog dana, a ja još uvek vodim računa o reklamama istih supermarketa. Lazar je posle toga ostavio sve ranije preduzimače i prešao k nama. Bio je vrlo brz i precizan, a plaćali smo ga po projektima. Nakad bi pravio po 900 dolara za jedan dan! Na žalost, istom takvom brzinom ih je trošio. Tu se ona narodna kako došlo, tako otišlo, pokazala tačnom. Lazar je bio prosto opsednut kupovinom skupih cipela, košulja, žaketa ili indijanskih vindjakni, od kojih su neke koštale i po 1.000 dolara. I mada se vraćao sa terena sa po nekoliko hiljada dolara, kući je stizao bez penija! Ja još uvek pakosno čuvam debeo svežanj svih njegovih keširanih čekova, a on me moli da mu ih nikada ne pokažem.
Između radova, ja sam nastavio da pišem moje sada već čuvene “religiozne trilere”, a Lazar je počeo da dobija male i sporedne uloge u TV serijama. Posle prve glavne uloge u filmu Golo oko, zamolio me je da napišem i jedan napeti scenario specijalno za njegov lik, a u kojem bi on kao glumac došao do punog izražaja. Već ga poznavajući vrlo dobro, napisao sam mu triler Iza sedam vrata.
On je brzo pronašao producenta kojem se priča veoma svidela i uskoro smo bili u biznisu. Film je postao neka vrsta kulta, kako u Kanadi tako i van nje. Ljudi bi ga na ulicama zaustavljali, jer je njegov lik teško zaboraviti. Bilo je i smešnih situacija u kojima bi nam za vreme ručka u restoranu prilazili nepoznati momci i pitali da li je on onaj glumac iz filma? Lazar bi im potvrdio, a oni bi ga psovali:- pa zašto si na kraju poginuo, a imao si tašnu sa novcem i onu zgodnu ribu?!
Lazar bi im pokazivao prstom na mene i rekao sam ja za sve kriv jer sam tako napisao priču.
Kad smo kod zgodnih riba, kako ih frajeri nazivaju, već u tom prvom većem filmu došao je do izražaja Lazarov magnetizam za privlačenje lepih žena. Naša glavna glumica, Boni Bek, bila je zaista zgodna devojka stara dvadeset i pet godina. I mada su joj se na setu udvarali mnogi muški članovi, ona se odlučila za Lazara. Već prve nedelje snimanja, nestali su bez traga tri dana. Ekipa je čekala, a ja sam se trudio da snimam u međuvremenu neke sporedne scene. Na pitanje gde ste dođavola bili? Lazar se samo zagonetno nasmešio, Ne pitaj!
Ovo se ponovilo i u našem sledećem filmu Bruklinske noći. Lepotice su se prosto lepile za Lazara, kao muve na lepljivu traku. A on nije bio stidljiv. U toku snimanja Crnih bisera, za njega se zalepila kanadska super manekenka Monika Šner. Pred odlazak u Holivud molila ga je da pođe sa njom, ali Lazar je odbio. Za vreme snimanja Tigrovih kandži u Hong Kongu, već drugi dan se spanđao sa čuvenom pevačicom Sindi Loper, koja je odsela u istom hotelu. Da dalje ne nabrajam! Proputovao je veći deo sveta, od Sidneja, Hong Konga, Mijamija, Londona, Nju Jorka, da ne pominjem Holivud, u koji ga još uvek povremeno pozivaju za specijalne uloge.
Lazarov stan u Torontu sav je oblepljen slikama desetina lepotica sa kojima je glumio ili se družio. Jurile su ga i neke udate žene, a spopadale su ga i mlade devojke ne starije od petnaest godina! Jedino smo se u tom pogledu razlikovali. Dok sam ja po prirodi odan samo jednoj, odnosno mojoj supruzi, Lazar nema pojma o vernosti. Sem što je slab na lepši pol, inače je vrlo karakteran i odan prijatelj. Nikada nas nije izneverio ili obavio traljav posao. Uvek smo na njega računali. Preko dvadeset godina bio je naš glavni izvođač radova. Proputovali smo zajedno ceo Ontario i otvorili na desetine novih supermarketa. Uvek se trudio da povede sa sobom najsposobnije majstore, a često puta smo zapošljavali i naše ljude koji su se uselili u Kanadu. Jedan od njih je bio beogradski slikar Milan Spasić, a onda je došao u Toronto Miloje Radaković, sa kojim smo odmah pronašli zajednički jezik jer je bio novinar i filmski kritičar. Nekoliko godina su farbali sa nama ogromne reklame, a Miloje još uvek tvrdi da su mu to bili najdraži dani. Crtali smo na velikim skelama, pijuckali kafe, tračali o filmovima, spavali po najboljim hotelima, dobro se hranili i pojili, i uopšte, vreme nam je letelo brzinom svetlosti. Kratko je trajalo!
Za jedan od tih “slavnih dana” vezana je i ova istinita anegdota. Neko nas je preporučio velikoj bioskopskoj mreži da im nacrtamo ogroman zaštitni znak filmske distribucije na zidu. Bioskop se nalazio u centru Toronta a radili smo par dana na visećoj skeli. Kada smo sišli na kafu, Lazar primeti menadžera kako stavlja u izlog veliki plakat mog filma Priča s groblja čija premijera se održavala iduće nedelje. Sa šoljom kafe u ruci, Lazar mu priđe i kaže: - Ne znam hoćete li mi verovati, ali to je film ovog mog prijatelja!
Menadžer se samo nasmešio i odmerio nas sa neopisivim sažaljenjem. Mora da smo mu se onako zamazani od boja učinili malo ćaknuti.
Lazar je nastavio u međuvremenu da snima film za filmom, ali je uvek našao vremena da obavi i naše tekuće reklamne poslove. Mislim da danas stoji iza njega preko sto filmova i TV serija. Njegov poslednji film sa mnom bio je Vanesa, koji se prikazivao u beogradskoj Kinoteci. U filmu je odigrao vlasnika restorana koji se udvara svojoj zgodnoj kelnerici. Nije morao mnogo da glumi.
Ali, njegova prva velika ljubav, ostala je i dalje lepotica iz Montreala, koja i danas živi sa njim. Za razliku od njega, nikada ga nije ni sa kim prevarila.

Lazar na naslovnoj strani






No comments:

Post a Comment